Forum AstroCD http://www.astrocd.pl/forum/ |
|
Szkółka deep sky processingu w Photoshopie http://www.astrocd.pl/forum/viewtopic.php?f=41&t=1841 |
Strona 1 z 5 |
Autor: | Szymon Ozimek [ niedziela, 7 listopada 2010, 01:40 ] |
Tytuł: | Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Temat ten w moich zamiarach ma być typowo edukacyjnym, chciałbym rozwinąć wiele aspektów obróbki stacków w PSie, jednocześnie by uczyły się przy tym chętne osoby. Skupimy się tu na jednej fotce (Cresenta - dzięki uprzejmości Michała) i wspólnymi siłami wraz z pomocą moich filmów instruktażowych, i obrazkowych tutoriali będziemy obrabiać fotke od poczatku do publikacji. W tym celu umieściłem na ftpie surowy stack o nazwie ngc6888popr.tif. Każdy chętny sobie go zaciągnie na dysk i zaczniemy zabawę, Własnie robię krótki filmik instruktażowy na temat krzywych levelsów i usuwania gradientów GradientemXTerminatorem i po kroczku będziemy podążać (każdy u siebie) do momentu końca tego filmiku na tym się zatrzymamy podsumujemy ewentualnie skorygujemy błędy, i tak krok po kroczku do końca. Wiem że zawile to opisałem ale już troszkę zmęczony jestem może Michał skrobnie jeszcze coś na ten temat ![]() |
Autor: | Aleksander Halor [ niedziela, 7 listopada 2010, 01:58 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Cieszę się że powstaje Szkółka jednak czy konieczne jest wykorzystanie PSa , czy również istnieje alternatywa w GIMPie ? Sam łapnę się na naukę , choćby tylko po to by opanować podstawy obróbki warstw i masek. |
Autor: | Szymon Ozimek [ niedziela, 7 listopada 2010, 02:24 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Będzie to tylko pod PSa bo w takim środowisku działam. |
Autor: | Michał Kostorz [ niedziela, 7 listopada 2010, 10:06 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Bardzo się cieszę, ze powstaje ten wątek. Dzięki Szymek, że zgodziłeś się poprowadzić szkółkę. Miałem wczoraj okazję odbyć lekcję obróbki za pomocą skype. Szymek wiele mi pokazał i wyjaśnił. Jestem przekonany, że możliwości techniczne Forum, skype, filmy i prezentacje przygotowywane przez Szymona pozwolą na odbycie prawdziwych warsztatów online. Co do oprogramowania: sam będę obrabiał szkółkowy materiał za pomocą Corel PSPPX2. Znam ten program i podczas wczorajszej lekcji próbnej ![]() Widzę to w ten sposób: Szymon poprowadzi szkółkę w PSie bo zna program, a PS jest jednak standardem. Uczestnicy pracujący na innych programach będą musieli zrealizować zadania za pomocą dostępnych narzędzi. Umówmy się, że pytania w stylu: a jak to zrobić w tym czy innym programie zamieszczać będziemy w odrębnych tematach pomocowych ( by nie psuć przejrzystości głównego wątku). Jestem przekonany, że osoba która będzie w stanie powtórzyć akcje Szymona przy pomocy innego softu, doskonale zrozumie sens takich akcji, bo tu bezmyślne powtarzanie ruchów suwakami nie wchodzi w grę. W sytuacji w której ktoś nie będzie w stanie zrealizować danego kroku z powodu ograniczeń softu, proponuję może interwencję Szymona, polegającą na wykonaniu kroku na materiale 'kursanta'. Tym sposobem wszyscy będą mogli uczestniczyć w procesie do samego końca. Brakujące akcje można przećwiczyć później (może kursy uzupełniające?). Myślę, że reszta problemów wyjdzie podczas pracy i da się rozwiązać. ZAPRASZAM w imieniu Szymona do aktywnego udziału! Jestem przekonany, że jest to wyjątkowa okazja. |
Autor: | Jacek Bobowik [ niedziela, 7 listopada 2010, 12:32 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Chętnie przyłączę się do "zajęć warsztatowych". |
Autor: | Antoni Chrapek [ niedziela, 7 listopada 2010, 16:57 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Ja jak najbardziej jestem za ________________________ http://www.jan.heweliusz.prv.pl |
Autor: | Szymon Ozimek [ niedziela, 7 listopada 2010, 20:19 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
http://www.youtube.com/watch?v=3pQDZys21Kc Czy jest możliwość wrzucenia filmiku bezpośrednio na forum by dawać play? Wiem że na niektórych forach link z filmem youtube wstawiało się pomiędzy <youtube></youtube> i działało tutaj tak nie mogę da rade to zmienić wtedy wszystko było by dostępne z poziomu forum. Proszę o dzielenie się uwagami i nie zwracanie uwagi na mój głos bo jest trochę przesterowany przez konwersje chyba, no i czekam na efekty waszej pracy. Wiem że to nie wiele ale musimy zacząć od początku wszyscy z tymi samymi krokami będzie potem łatwiej zdiagnozować problemy które nastapią podczas processingu. |
Autor: | Michał Kostorz [ niedziela, 7 listopada 2010, 21:15 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Szymon, wrzuć jeszcze Twoja fotkę wynikową. |
Autor: | Grzegorz D. [ niedziela, 7 listopada 2010, 21:51 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Szymon, świetna robota! Widziałem już wiele tutoriali i zawsze coś było nie do końca zrozumiałe a w przypadku Twojej szkółki wszystko jest dla mnie (totalnego laika z podstawami PS) doskonale zrozumiałe. Dzięki ![]() |
Autor: | Szymon Ozimek [ niedziela, 7 listopada 2010, 21:57 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Miłio mi ![]() |
Autor: | Jacek Bobowik [ niedziela, 7 listopada 2010, 22:13 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Szymon Ozimek napisał(a): http://www.youtube.com/watch?v=3pQDZys21Kc Czy jest możliwość wrzucenia filmiku bezpośrednio na forum by dawać play? Wiem że na niektórych forach link z filmem youtube wstawiało się pomiędzy <youtube></youtube> i działało tutaj tak nie mogę da rade to zmienić wtedy wszystko było by dostępne z poziomu forum. Proszę o dzielenie się uwagami i nie zwracanie uwagi na mój głos bo jest trochę przesterowany przez konwersje chyba, no i czekam na efekty waszej pracy. Wiem że to nie wiele ale musimy zacząć od początku wszyscy z tymi samymi krokami będzie potem łatwiej zdiagnozować problemy które nastapią podczas processingu. Czy mógłbyś bardziej doprecyzować dwie sprawy: 1. Krzywe, gdzie jest granica kształtu krzywej (jakieś wartości lub kształt histogramu), bo to że dla CCD podnosimy na wyczucie 3 razy, a dla DSLR 2 nie do końca się sprawdza na różnym materiale (sprawdziłem). Myślę że istotny jast docelowy kształt histogramu, jaki musimy osiągnąć (rozciągnąć) przed dalszą obróbką, doprecyzuj proszę jaki. 2. Poziom, do jakiej wartości RGB należy przyciemniać tło wg Ciebie bo także dla różych materiałów stwierdzenie że zostawiamy trochę miejsca przed początkiem histogramu daje różne efekty. I jeszcze jedno pytanie czy balans kolorów wykonuje się przed procesowaniem krzywymi czy można to zrobić po, czy może należy go kontrolować po każdym podciągnięciu? |
Autor: | Jacek Bobowik [ niedziela, 7 listopada 2010, 22:22 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Szymon Ozimek napisał(a): Oto moja fotka wynikowa po pierwszym tutorialu: Pokaż proszę także histogram z TIFFa |
Autor: | Szymon Ozimek [ niedziela, 7 listopada 2010, 22:32 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
1. Oczywiście krzywa nie może stanowić linii prostej będącej górną krawędzią zakresu krzywych. Zawsze powinna być linią z pewną krzywizną mówię o końcowym górnym odcinku. Nie wiem czy rozumiesz o co chodzi. A najlepiej Pokaże na obrazkach Krzywe złe ![]() Krzywe dobre ![]() Po za tym a propo tego wyciągania że 3 razy dla kamery 2 dla dslra to trzeba w praktyce robić z wyczuciem nie można wydrzeć wszystkiego do góry bo szumy powychodzą. Fakt nie jest to rozwiązanie dla każdego zdjęcia chodziło mi o pogląd że w przypadku dobrej jakości zdjęć można pokusić się o większy zakres manewrowania krzywymi przez np kilkukrotne powtarzanie sekwencji, czasami nawet stosuje się sztuczkę z krzywe z levelsami na przemian, ale to wszystko zależy od obiektu. 2. Poziom RGB dla tła w granicach 20-40 najlepiej w okolicy 30. I szczerze praktycznie na oko to robię i zawsze jestem w granicy pomiędzy 20-40. Balans kolorów najlepiej wykonać po ostatnim levelsie przed redukcją gradientów. Z tego względu iż mamy optymalnie wyciągnięte tło i obiekt i dokładnie można wtedy nadać balans - którego nie trzeba będzie ponownie korygować po następnych działaniach, choć zdarza się, że trzeba robić korektę tuż przed resizem. Oto histogram ![]() P.S. Dobrze, że się taka dyskusja rozwija, będzie z tego dobra encyklopedia... oby tak dalej ![]() |
Autor: | Jacek Bobowik [ niedziela, 7 listopada 2010, 22:50 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Szymon Ozimek napisał(a): 1. Oczywiście krzywa nie może stanowić linii prostej będącej górną krawędzią zakresu krzywych. Zawsze powinna być linią z pewną krzywizną mówię o końcowym górnym odcinku. Nie wiem czy rozumiesz o co chodzi. A najlepiej Pokaże na obrazkach (..) Po za tym a propo tego wyciągania że 3 razy dla kamery 2 dla dslra to trzeba w praktyce robić z wyczuciem nie można wydrzeć wszystkiego do góry bo szumy powychodzą. Fakt nie jest to rozwiązanie dla każdego zdjęcia chodziło mi o pogląd że w przypadku dobrej jakości zdjęć można pokusić się o większy zakres manewrowania krzywymi przez np kilkukrotne powtarzanie sekwencji, czasami nawet stosuje się sztuczkę z krzywe z levelsami na przemian, ale to wszystko zależy od obiektu. Nie chodzi mi o precyzyjny kształt krzywej w kroku ale o docelowy kształt histogramu do jakiego zmierzamy po krzywych i poziomach, bo to on powinien być wyznacznikiem granicy procesingu krzywymi. Da nam to wiedzę, którą łatwiej będzie wykorzystać w innych materiałach. Precyzując powiedz do jakiej części max. wartości powinien być histogram rozciągnięty i kiedy po histogramie poznać że nie należy już więcej wyciągać, czy jedynym wyznacznikiem jest jak piszesz pojawienie sie szumu na zdjęciu, a może da się to jakość dokładniej zobaczyć właśnie na histogramie? ![]() P.S. Nikt nie obiecywał że będzie z Nami łatwo ![]() |
Autor: | Michał Kostorz [ niedziela, 7 listopada 2010, 22:54 ] | ||
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie | ||
Myślę, że to ile razy trzeba/wolno zaaplikować krzywe zależy też od 'agresywności' krzywej. Ja dopiero po 5 razie zauważyłem pojawiający się szum tła ale moja krzywa była minimalnie łagodniejsza od tej Szymona. Może jest też mała różnica krzywe Corel/PS.. Jak zrobiłem 'na 3' było trochę ciemno, zostało na 4. Ciekawy jestem jak mi poszło ![]() To moja wersja: EDIT Przesadziłem z kompresją, nowy jpg:
|
Autor: | Jacek Bobowik [ niedziela, 7 listopada 2010, 22:58 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
U mnie trzy kroki krzywymi, Poziom do 30RGB tła i GXT wg przepisu. Załącznik:
|
Autor: | Jacek Bobowik [ niedziela, 7 listopada 2010, 23:00 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Michał Kostorz napisał(a): Myślę, że to ile razy trzeba/wolno zaaplikować krzywe zależy też od 'agresywności' krzywej. Ja dopiero po 5 razie zauważyłem pojawiający się szum tła ale moja krzywa była minimalnie łagodniejsza od tej Szymona. Może jest też mała różnica krzywe Corel/PS.. Jak zrobiłem 'na 3' było trochę ciemno, zostało na 4. Ciekawy jestem jak mi poszło ![]() To moja wersja: Dlatego próbuję dociec jakiegoś dokładniejszego przepisu na te krzywe, który da się zastosować np. w różnych narzędziach ![]() |
Autor: | Michał Kostorz [ niedziela, 7 listopada 2010, 23:02 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Jacek, u Ciebie bardziej kontrastowo wyszło.. |
Autor: | Jacek Bobowik [ niedziela, 7 listopada 2010, 23:07 ] |
Tytuł: | Re: Szkółka deep sky processingu w Photoshopie |
Michał Kostorz napisał(a): Jacek, u Ciebie bardziej kontrastowo wyszło.. Właśnie widzę ![]() Ja myślę, że obróbka to jak sztuka, jak obrabiam swoje zdjęcia to za każdym razem mi wychodzi co innego ![]() |
Strona 1 z 5 | Strefa czasowa: UTC + 2 |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |