Forum AstroCD
http://www.astrocd.pl/forum/

Budowa Light Boxa
http://www.astrocd.pl/forum/viewtopic.php?f=49&t=777
Strona 1 z 1

Autor:  Zdzisław K. [ czwartek, 28 stycznia 2010, 21:27 ]
Tytuł:  Budowa Light Boxa

http://starimager.com/Secondary%20Pages/Equipment%20Pages/Accessory%20Items.htm
Załącznik:
FSQ106-light-box.jpg
FSQ106-light-box.jpg [ 10 KiB | Przeglądane 6607 razy ]

Autor:  Aleksander Halor [ czwartek, 28 stycznia 2010, 22:35 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Tylko nas oświeć po co to ?

Autor:  Zdzisław K. [ czwartek, 28 stycznia 2010, 22:37 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Do robienia flatów

Autor:  Aleksander Halor [ czwartek, 28 stycznia 2010, 22:46 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Czyli równomiernie naświetlonej klatki ?
Co jest źródłem światła , czy wymagane jest określone widmo (temperatura, barwy)
to się zakłada na teleskop , czy jakoś inaczej ?

Autor:  Zdzisław K. [ czwartek, 28 stycznia 2010, 22:50 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Zakładane na teleskop a źródłem światła jak na ilustracji na stronie jest żarówka

Autor:  Robert Winiarski [ piątek, 29 stycznia 2010, 00:02 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Może to nie do końca w temacie ale dla mnie słowa flat, dark itp to wciąż czarna magia. Zdzisiek możesz to krótko opisać? Astrofoto się nie zajmuję ale z ciekawości dowiedziałbym się w końcu co to za flaty.. :)

Autor:  Marcin Pawlak [ piątek, 29 stycznia 2010, 00:18 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Bokonon-astromaniak.pl napisał(a):
Poza zwykłym szumem, na fotce pojawiają się bardzo jasne pojedyncze pixele – są to tzw. hot pixele. Powstają one w powtarzalnych miejscach i zwykłe stackowanie ich nie usunie. (wyjątkiem jest stosowanie tzw. ditheringu ale to już etap bardziej zaawansowany). Jeżeli zasłonimy okiektyw np. czarnym deklem i wykonamy identyczną ekspozycję jak do gotowego zdjęcia (ważne jest zachowanie tego samego czasu naświetlania, temperatury i czułości ISO) to otrzymamy darka. Przy jego pomocy będzie możliwe usunięcie hot pixeli ze zdjęcia – darków też wykonuje się kilkanaście.

Kolejną klatką kalibracyjną jest flat. Na zdjęciu powyżej widać wyraźne pociemnienie tła na rogach. To winietowanie. Poza tym mogą pojawić się różne paprochy zalegające na matrycy. To właśnie ma skorygować flat. Wykonanie poprawnego flata jest znacznie trudniejsze niż darka. Należy sfotografować równomiernie oświetloną powierzchnię tak aby histogram znalazł się mniej więcej na środku. Każdy ma swój własny patent na te klatki, ja po prostu przykrywam teleskop białym podkoszulkiem, celuję za dnia w biały sufi i na ISO100 naświetlam 2-3s tak by histogram wyszełd na środku. Mi ta metoda działa ale z pewnością można by to lepiej zrobić. Zachęcam do poszperania w internecie i ew. próbowanie własnych pomysłów Są ludzie co budują specjalne lightboxy do wykonywania poprawnych flatów – liczne schematy do znalezienia w google – raczej na zagranicznych stronach.

Źródło

Autor:  Zdzisław K. [ piątek, 29 stycznia 2010, 10:31 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Marcin mnie ubiegł ;)

Autor:  Marek Substyk [ piątek, 29 stycznia 2010, 11:03 ]
Tytuł:  Re: Budowa Light Boxa

Gdzieś na dysku miałem dyfinicje więc wstawiam

FLATS – Ujęcia wykonane na równomiernie oświetlonym obiekcie, takim jak LIGHT BOX, lub na niebie (sky flat) zaraz po zachodzie słońca lub niedługo przed wschodem. Poprawnie wykonany flat powinien być przede wszystkim nie prześwietlony, jeśli mamy taką możliwość to warto jest podejrzeć liczbę zliczeń w pikselach i robić takie czasy naświetlania, aby liczba ta nie przekraczała w znaczący sposów połowy maksymalnej wartości, wtedy kamera działa najbardziej liniowo. W przypadku, gdy robimy sky flaty teleskop należy skierować w przeciwną stronę niż słońce, aby na ekspozycji było jak najmniej gradientów (oczywiście nie można też skierować teleskopu tuż nad horyzont). Dobrym nawykiem jest tez po każdym flacie przesunięcie odrobinę teleskopu, w ten sposób usuniemy gwiazdy, które mogłyby się już zarejestrować (nawet jeśli ich jeszcze nie widać...). Uśrednianie flatów warto jest wykonać nie klasyczną średnią, lecz medianą, jest to kolejny sposób na usunięcie potencjalnych gwiazdek...
Flaty są używane w późniejszej obróbce materiału do korygowania winietowania (czyli zaciemnienia obrazu blisko krawędzi pola kadru) obrazu teleskopu / obiektywu, oraz do korygowania nierówności czułości kamery, czy też w końcu kurzu znajdującego sie na matrycy. Powinny być wykonane na najniższym ustawieniu ISO, na jakie pozwala kamera. Dekiel przedni zdjęty.

DARK FRAMES (darks/darki) - Ujęcia wykonane na takim samym ISO, czasie naświetlania i temperaturze jak LIGHT FRAMES, ale z założonym na teleskop przednim deklem. Wykonywane w celu użycia przy dalszej obróbce materiału (usunięcia szumów matrycy itp)
Jeśli program używany do obróbki zdjęć sobie z tym poradzi, to w przypadku kiedy Light frame są krótsze, warto zrobić darki o czasach rzędu ~300 sekund, które dadzą lepszą statystykę do zrobienia Master Darka (uśrednionej ekspozycji z wszystkich pozostałych)

Z DeepSky Stackera wynika że mogą jeszcze być "DARK FLAT" i "OFFSET/BIAS"

Dark Frames and Dark Flat Frames
The Dark Frames are used to remove the dark signal from the light frames (or the flat frames for the Dark Flat frames).
With DSLRs and CCD Camera, the CMOS or CCD is generating a dark signal depending of the exposure time, temperature and ISO speed (DSLR only).
To remove the dark signal from the light frames you use a dark frame that contains only the dark signal.
The best way to create the dark frames is to shoot pictures in the dark (hence the name) by covering the lens.
The dark frames must be created with the exposure time, temperature and ISO speed of the light frames (resp. flat frames).
Since the temperature is important try to shoot dark frames at the end or during your imaging session.
Take a few of them (between 10 and 20 is usually enough). DeepSkyStacker will combine them automatically to create and use a clean master dark or master dark flat.

Bias Frames (aka Offset Frames)
The Bias/Offset Frames are used to remove the CCD or CMOS chip readout signal from the light frames.
Each CCD or CMOS chip is generating a readout signal which is a signal created by the electronic just by reading the content of the chip.
It's very easy to create bias/offset frames: just take the shortest possible exposure (it may be 1/4000s or 1/8000s depending on your camera) in the dark by covering the lens. The bias frames must be create with the ISO speed of the light frames. The temperature is not important.
Take a few of them (between 10 and 20 is usually enough). DeepSkyStacker will combine them automatically to create and use a clean master bias/offset frame

Light - to oczywiście normalne fotografie.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 2
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/